Gov.gr wallet: Πώς «κατεβάζουμε» ταυτότητα και δίπλωμα στο κινητό – Η διαδικασία

Διπλή χρηστικότητα έχει η ηλεκτρονική εφαρμογή Gov.gr Wallet που παρουσίασαν χθες σε συνέντευξη Τύπου –όπου το «παρών» έδωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης– οι υπουργοί Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος. Πρώτον, είναι δυνατή η δημιουργία, η αποθήκευση και ο έλεγχος γνησιότητας των ψηφιακών αντιγράφων της αστυνομικής ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης στο κινητό τηλέφωνο. Δεύτερον, ο πολίτης μπορεί να υπογράψει ψηφιακά έγγραφα ευκολότερα, ταχύτερα και με μεγαλύτερη ασφάλεια, μέσω της εφαρμογής docs.gov.gr. Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν ακριβώς την ίδια ισχύ με τα έγχαρτα πιστοποιητικά, αλλά μόνο εντός της χώρας. Με τον τρόπο αυτό, οι πολίτες μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν το κινητό τους για οποιαδήποτε συναλλαγή εντός Ελλάδας, όπως ακριβώς χρησιμοποιούσαν έως τώρα την αστυνομική τους ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης. Σε δεύτερη φάση, δεν αποκλείεται η σύναψη διμερών συμφωνιών με στόχο τα ψηφιακά αντίγραφα να έχουν ισχύ και στο εξωτερικό, όπως έχει αναφέρει πρόσφατα ο κ. Πιερρακάκης.

«Στα τρία χρόνια της πρώτης κυβερνητικής τετραετίας έγιναν πολλά, έχουμε όμως ακόμη πολλά περισσότερα να κάνουμε. Κάθε μικρό βήμα το οποίο κάνουμε στο ταξίδι για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης ανεβάζει τον πήχυ των προσδοκιών των πολιτών ακόμη πιο ψηλά», επισήμανε χθες ο κ. Μητσοτάκης.

«Ο πολίτης κερδίζει σε ευκολία και σε ασφάλεια, έχοντας γίνει πολλαπλές συζητήσεις με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και με ειδικούς στην κυβερνοασφάλεια. Και βέβαια σε ταχύτητα», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.

«Η ψηφιακή καταγραφή της ταυτότητας στο κινητό προστίθεται στην πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης να επεκταθεί η διάρκεια ισχύος των διαβατηρίων στα δέκα χρόνια», είπε ο κ. Θεοδωρικάκος.

«Διασφαλίζεται η γνησιότητα των προσωπικών εγγράφων αλλά και η διαδικασία της ταυτοπροσωπίας. Το έργο των ελεγκτικών αρχών θα είναι πολύ πιο εύκολο», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.

Πώς λειτουργεί

Το Gov.gr Wallet αντλεί όλα τα απαραίτητα στοιχεία μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Την εφαρμογή είναι δυνατόν να κατεβάσουν οι πολίτες στο κινητό τους μέσω του App store και του Google Play για τα λογισμικά iOS και Android αντιστοίχως, με τη χρήση της να είναι δυνατή τμηματικά, δηλαδή βάσει του τελευταίου ψηφίου στον ΑΦΜ του πολίτη. Χθες, δηλαδή, ήταν δυνατή η χρήση της εφαρμογής για ΑΦΜ με λήγοντα αριθμό το 1, σήμερα αυτό θα καταστεί εφικτό για ΑΦΜ με τελευταίο ψηφίο το 2 κ.ο.κ. Εναλλακτικά, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται, σε πρώτο επίπεδο, με τους κωδικούς Taxisnet και κατόπιν με την καταχώριση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη.

Τα ηλεκτρονικά αντίγραφα έχουν ακριβώς την ίδια ισχύ με τα έγχαρτα πιστοποιητικά σε όλη την επικράτεια.

Για τον σκοπό αυτό οι πολίτες θα πρέπει πριν εισέλθουν στην εφαρμογή να έχουν πραγματοποιήσει κάποια από τις εξής δύο ενέργειες: είτε να έχουν καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού τους στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr είτε να έχουν βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή τους μέσω του gov.gr. Αφού αυθεντικοποιηθούν, καλούνται να δώσουν άδεια για να λαμβάνουν ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

Αφού εισέλθουν στο περιβάλλον της εφαρμογής, μπορούν να δημιουργήσουν και να αποθηκεύσουν το ψηφιακό αντίγραφο της αστυνομικής τους ταυτότητας ή και του διπλώματος οδήγησης. Αρχικά επιλέγουν ποιο έγγραφο θέλουν να εκδώσουν και κατόπιν λαμβάνουν με sms έναν κωδικό μιας χρήσης τον οποίο και εισάγουν στην εφαρμογή. Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του κινητού τηλεφώνου. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.

Πώς επαληθεύεται η γνησιότητα των εγγράφων; Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και στα διπλώματα οδήγησης, αντιστοίχως. Επιπροσθέτως ενσωματώνουν έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς του. Στο ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας. Συνεπώς είναι ίδια με τη φωτογραφία της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ’ ανάγκην ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Επαλήθευση γνησιότητας

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη (μέσω της ίδιας εφαρμογής, Gov.gr Wallet), ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή ώστε να εγκρίνει την επαλήθευση των στοιχείων του από τον ελεγκτή. Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.

Επίσης, μέσω του Gov.gr Wallet οι πολίτες μπορούν να υπογράφουν ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Εφόσον έχουν εγκαταστήσει στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή και έχουν αποθηκεύσει την αστυνομική τους ταυτότητα, θα μπορούν να επιλέξουν και να εγκρίνουν την έκδοση ενός ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβουν με sms έναν κωδικό μιας χρήσης.

Μελλοντικά θα προστεθούν στην εφαρμογή περισσότερα έγγραφα, όπως τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, τα στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το αποτέλεσμα του τεχνικού ελέγχου οχημάτων (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, τα στοιχεία ασφάλισης κ.λπ.

Ψηφιοποιείται το ιστορικό διπλωματικό αρχείο του υπ. Εξωτερικών

Με την ψηφιοποίηση του Δημοσίου να επιδιώκεται να προχωρήσει με γοργό ρυθμό, ένα από τα έργα που έθεσε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση η Κοινωνία της Πληροφορίας είναι η ψηφιακή αρχειοθέτηση του Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου του υπουργείου Εξωτερικών, που αποτελείται από 65 εκατομμύρια σελίδες διαφόρων διαστάσεων. Τα έγγραφα είναι σε ορισμένες περιπτώσεις σε χαρτί αλλοιωμένο και ευαίσθητο τόσο από τον χρόνο όσο και τη χρήση του, με τους φακέλους να περιλαμβάνουν φωτογραφίες, δακτυλογραφημένα έγγραφα, χειρόγραφα, αποκόμματα εφημερίδων και χάρτες.

Χειρόγραφα

Επίσης, το αρχειακό υλικό περιλαμβάνει τόσο χειρόγραφα έγγραφα όσο και δακτυλογραφημένα, από τα οποία πολλά περιέχουν επιπρόσθετες χειρόγραφες σημειώσεις σε τυχαία σημεία τους. Το αρχείο, το οποίο διαχειρίζεται η Υπηρεσία Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου (ΥΔΙΑ) του υπουργείου Εξωτερικών, αποτελεί βασικό εργαλείο για την άσκηση εξωτερικής πολιτικής και διπλωματίας, περιλαμβάνοντας έγγραφα, αλληλογραφία, διπλωματικές ενέργειες, αποτελέσματα εξωτερικής πολιτικής κ.λπ. Για την άσκηση της διπλωματίας και της εξωτερικής πολιτικής η αναδρομή στο περιεχόμενο του αρχείου αποτελεί καθημερινή πρακτική και απαραίτητη προϋπόθεση για τις επόμενες διπλωματικές ενέργειες.

Συνεπώς, όπως αναφέρει το τεύχος της δημόσιας διαβούλευσης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του αρχείου αποτελεί μονόδρομο αλλά και απαραίτητη προϋπόθεση, καθώς θα διασφαλίζεται η άμεση πρόσβαση στην πληροφορία, στο συντομότερο χρονικό διάστημα, σε όποιο βάθος χρόνου απαιτεί η αναζήτηση. Επίσης θα καθίσταται εφικτή η εφαρμογή εννοιολογικών αναζητήσεων βασισμένων σε σύγχρονα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία λογικών φακέλων που θα περιλαμβάνουν το σύνολο του τεκμηριωτικού υλικού καθώς και των σχετικών συνδεδεμένων εγγράφων.

Αποθήκευση

Ο ανάδοχος του έργου, προϋπολογισμού 37,6 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης), θα πραγματοποιήσει, εκτός από την ψηφιακή αρχειοθέτηση των 65 εκατ. σελίδων του Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου του υπουργείου Εξωτερικών, τη μικροφωτογράφισή του με σκοπό την ασφαλή μακροχρόνια διατήρηση και αποθήκευσή του. Επίσης, θα προχωρήσει στην καταλογογράφηση και καταχώριση των απαραίτητων μεταδεδομένων. Στα μεταδεδομένα βασίζεται η εύκολη αναζήτηση των εγγράφων στο νέο ψηφιακό Διπλωματικό και Ιστορικό Αρχείο της Υπηρεσίας Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου (ΥΔΙΑ) του υπουργείου Εξωτερικών. Ακόμη ο ανάδοχος θα αναπτύξει το πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης του ψηφιοποιημένου υλικού αλλά και κάθε νέου εγγράφου – τεκμηρίου που διαχρονικά θα προστίθεται στην ψηφιακή συλλογή.

Τεχνητή νοημοσύνη

Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία επιχειρησιακού εργαλείου τεχνητής νοημοσύνης που θα επιτρέπει την εννοιολογική αναζήτηση των εγγράφων. Ετσι, σε συνδυασμό με την ψηφιοποίηση και τον συσχετισμό των σχετικών εγγράφων του αρχείου του υπουργείου Εξωτερικών, θα διασφαλίζεται η άμεση πρόσβαση στην πληροφορία, στο συντομότερο χρονικό διάστημα, σε όποιο βάθος χρόνου απαιτεί η αναζήτηση, με υποστήριξη εννοιολογικών αναζητήσεων.

Τα βασικά οφέλη της ψηφιακής αναβάθμισης των συστημάτων της Υπηρεσίας Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου του ΥΠΕΞ περιλαμβάνουν τη βελτίωση της εργασίας του προσωπικού, την εξοικονόμηση οικονομικών πόρων και την ελαχιστοποίηση του χρόνου διεκπεραίωσης των αιτημάτων. Εξουσιοδοτημένοι χρήστες θα αποκτήσουν τη δυνατότητα πρόσβασης στα στοιχεία και θα διευκολυνθεί και η πρόσβαση σε αναζητούμενη πληροφορία και, τελικά, στη διαμόρφωση σχετικής πολιτικής.

Σημειώνεται ότι η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει περίπου μέχρι τα μέσα Αυγούστου.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 



Πηγή άρθρου www.kathimerini.gr