Μηνύσεις και εκκαθαρίσεις στην τέχνη

Το υπουργείο προχωράει στη δημιουργία του Κώδικα Δεοντολογίας, που θα δεσμεύει τους εποπτευόμενους φορείς στις συμβάσεις που θα συνάπτουν με τους συντελεστές των παραστάσεων.

Τα αδικήματα του βιασμού, της ασέλγειας και αποπλάνησης ανηλίκου αφορούν οι νέες βαρύτατες καταγγελίες που κατατέθηκαν χθες στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών κατά γνωστού σκηνοθέτη και ηθοποιού του ελληνικού θεάτρου. Ο καταγγέλλων, ο οποίος δεν ανήκει στον χώρο του θεάτρου, ισχυρίζεται ότι υπέστη σεξουαλική κακοποίηση στο σπίτι του γνωστού σκηνοθέτη παρουσία τρίτων πρόσωπων και ότι κατά τον χρόνο τέλεσης των καταγγελλόμενων πράξεων ήταν ανήλικο άτομο. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα αδικήματα της επώνυμης καταγγελίας έχουν παραγραφεί καθώς αναφέρονται σε περιστατικά προ του 2000 και ο εν λόγω σκηνοθέτης δεν πρόκειται να κληθεί από τις Αρχές, παρά μόνον εάν υπάρξουν και άλλες καταγγελίες εις βάρος του.

Φαίνεται, πάντως, ότι ο ασκός του Αιόλου που άνοιξε η ολυμπιονίκης Σοφία Μπεκατώρου, η υπόθεση της οποίας τέθηκε στο αρχείο λόγω παραγραφής, προκάλεσε ένα κύμα νέων καταγγελιών για απαράδεκτες συμπεριφορές και κακοποιήσεις, που συνταράσσει εδώ και ημέρες τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Στον απόηχο των καταγγελιών κατά του Γιώργου Κιμούλη, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου αποφάσισε να διακόψει τη συνεργασία του με τον ηθοποιό, ο οποίος επρόκειτο να πρωταγωνιστήσει στη φετινή παράσταση «Φιλοκτήτης», σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, στην Επίδαυρο, και αναζητεί νέο έργο με τα υπόλοιπα μέλη του θιάσου. «Πρόθεσή μας δεν είναι να δράσουμε τιμωρητικά ούτε να υποκαταστήσουμε τα δικαστήρια», αναφέρει η ανακοίνωση του φεστιβάλ. Επισημαίνει, όμως, ότι «θα ήταν ανεύθυνο από πλευράς μας εάν παραβλέπαμε τις σκληρές και επώνυμες μαρτυρίες επαγγελματιών του χώρου μας για αντιδεοντολογικές πρακτικές και συμπεριφορές που κάθε άλλο παρά τιμούν την τέχνη και τους ανθρώπους της».

Ανασύνταξη στο Εθνικό

Στο μεταξύ, στο Εθνικό Θέατρο και μετά την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή Δημήτρη Λιγνάδη, το κλίμα «είναι προφανές ότι δεν μπορεί να είναι ευχάριστο», όπως είπε ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου Βασίλης Πουλαντζάς στην «Κ». «Καταβάλλουμε, ωστόσο, όλοι μαζί, διοίκηση και εργαζόμενοι, με τη συμβολή της εποπτεύουσας πολιτείας, τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια για να ανασυνταχθούμε και να υλοποιήσουμε αποτελεσματικά την αποστολή μας. Το Εθνικό Θέατρο έχει συνέχεια και θα συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία του», δήλωσε.

Μετά τη χθεσινή συνεδρίασή του, το Δ.Σ. του θεάτρου επισήμανε την ανάγκη για πλήρη διαλεύκανση «κάθε ζητήματος, αμέσως ή εμμέσως τιθέμενου, από τη Δικαιοσύνη ή κάθε άλλη αρμόδια αρχή». 

minyseis-kai-ekkathariseis-stin-techni0
Από αριστερά, Δημήτρης Λιγνάδης, Πέτρος Φιλιππίδης, Γιώργος Κιμούλης.

Υπενθυμίζεται ότι το βράδυ του Σαββάτου ο Δημήτρης Λιγνάδης υπέβαλε την παραίτησή του στην υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία την έκανε δεκτή. «Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοουμένων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία. Γεγονός που θα μου επέτρεπε το ελάχιστο προβλεπόμενο από ένα κράτος δικαίου, δηλαδή τη δυνατότητα να υπερασπιστώ τον εαυτό μου», ανέφερε μεταξύ άλλων στην επιστολή παραίτησής του ο τέως καλλιτεχνικός διευθυντής, συμπληρώνοντας ότι η κίνηση αυτή του επιτρέπει να ασκήσει χωρίς θεσμική δέσμευση κάθε νόμιμο δικαίωμα «έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα».

Αναφερόμενη στην παραίτηση Λιγνάδη, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη επισήμανε πως «ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα τελικά να υπερασπιστεί όπως εκείνος κρίνει τον εαυτό του, τη φήμη του, τη φυσιογνωμία του».

Πλέον, βάσει του ιδρυτικού νόμου του Εθνικού Θεάτρου, επικεφαλής του τίθεται ο πρόεδρος του διοικητικού του συμβουλίου, Βασίλης Πουλαντζάς, ο οποίος διευκρίνισε στην «Κ» ότι «μέχρι τον ορισμό νέας καλλιτεχνικής διεύθυνσης κατά τη νομοθετημένη διαδικασία, τις σχετικές αρμοδιότητες θα ασκήσει εν τοις πράγμασι το διοικητικό συμβούλιο, όργανο με τεκμήριο αρμοδιότητας για τις υποθέσεις του Εθνικού Θεάτρου εκ του νόμου. Δεν θα υπάρξει διοικητικό κενό και δεν θα ματαιωθεί καμία καλλιτεχνική παραγωγή».

Ερωτώμενος εάν στο Εθνικό Θέατρο έχουν φτάσει καταγγελίες σεξουαλικής παρενόχλησης που να αφορούν πρόσωπα τα οποία συνδέονται με τον οργανισμό, ο κ. Πουλαντζάς δήλωσε κατηγορηματικά ότι μέχρι στιγμής δεν έχει υποβληθεί καμία τέτοια αναφορά, εξατομικευμένη ή μη. «Ηταν αυτονόητο ότι θα είχαμε σπεύσει να τη διερευνήσουμε. Είναι επίσης αυτονόητο ότι παραμένουμε στη διάθεση κάθε προσώπου που έχει να καταγγείλει περιστατικό ανάρμοστης συμπεριφοράς, αλλά και κάθε δημόσιας αρχής που είναι αρμόδια να το διερευνήσει. Ενθαρρύνουμε και προστατεύουμε την αναζήτηση της αλήθειας –εντός και εκτός του θεάτρου– και στεκόμαστε σθεναρά απέναντι στην εκμετάλλευση του σώματος και της ψυχής. Αυτό όμως πρέπει να γίνει με θεσμικές διαδικασίες και σεβασμό στο τεκμήριο της αθωότητας», τόνισε. 

Σχετικά με το θέμα της πρόσληψης στο Εθνικό του Γιάννη Λιγνάδη, αδελφού του τέως διευθυντή, το διοικητικό συμβούλιο υπογράμμισε ότι αυτή πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά από τον καλλιτεχνικό διευθυντή, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων του.

Ως προς το ζήτημα που προέκυψε στα τέλη Ιανουαρίου, όταν ο σύλλογος σπουδαστών και σπουδαστριών της Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου ανέφερε με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι και τα μέλη του έχουν βιώσει, λιγότερο ή περισσότερο, περιστατικά παραβιαστικών συμπεριφορών, συναισθηματικών εκβιασμών και σεξουαλικών παρενοχλήσεων, ο ίδιος υπενθύμισε ότι «αυθημερόν η διευθύντρια της Δραματικής Σχολής (σ.σ. Δηώ Καγγελάρη) εκδήλωσε το έντονο ενδιαφέρον της για τη σοβαρή αυτή καταγγελία και κάλεσε τους σπουδαστές να εξατομικεύσουν την αναφορά. Η στάση αυτή της διευθύντριας εκφράζει το θέατρο και το διοικητικό συμβούλιο την επαναλαμβάνει, δηλώνοντας ότι θα διερευνήσει οτιδήποτε καταγγελθεί με βάση τις πειθαρχικές εξουσίες του, αλλά και την κείμενη νομοθεσία».

Μετά την παραίτηση του κ. Λιγνάδη επικράτησε ένας κύκλος ονοματολογίας για το πρόσωπο που θα αναλάβει τη θέση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης. Πηγές της «Κ» επισημαίνουν ότι το ΥΠΠΟ δεν θα κινηθεί βιαστικά σε αυτό το θέμα και διαψεύδουν υποτιθέμενες «κρούσεις» σε πρόσωπα. Ενα σενάριο που εξετάζεται είναι το διοικητικό συμβούλιο να παραμείνει στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου το επόμενο διάστημα και να βρεθεί ένα «πρόσωπο – γέφυρα» μέχρι την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, η οποία θα γίνει νωρίτερα απ’ ό,τι είχε προγραμματιστεί.

Το υπουργείο προχωράει επίσης τη δημιουργία του Κώδικα Δεοντολογίας σε συνεργασία με τους φορείς, που θα δεσμεύει τους εποπτευόμενους φορείς στις συμβάσεις που θα συνάπτουν με τους συντελεστές των παραστάσεων, και θα περιλαμβάνει και ένα μηχανισμό που θα τον εφαρμόζει. Ο κώδικας θα ισχύει για τους δημόσιους φορείς και θα είναι στο χέρι των σωματείων των καλλιτεχνών και των παραγωγών να εφαρμοστεί και στο ελεύθερο θέατρο. 

Εκτός ΕΡΤ ο Φιλιππίδης

«Λόγω της αυτονόητης ευαισθησίας που οφείλει να επιδεικνύει η δημόσια τηλεόραση, ο ηθοποιός για τον οποίο έχουν υποβληθεί επώνυμες καταγγελίες προς έλεγχο στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, από σήμερα δεν θα μετέχει πλέον στα γυρίσματα της σειράς», ανακοίνωσε χθες η ΕΡΤ, λύνοντας τη συνεργασία του ηθοποιού Πέτρου Φιλιππίδη με τη σειρά «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο». Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι ο ηθοποιός είχε την πρόθεση να συνεχίσει κανονικά τα γυρίσματα και μάλιστα από σήμερα, αλλά η αντίδραση του δημόσιου καναλιού ήταν άμεση. Ωστόσο, η απομάκρυνση του ηθοποιού από τη σειρά θα φανεί στους τηλεοπτικούς δέκτες ύστερα από τουλάχιστον 10 επεισόδια, τα οποία έχουν ήδη γυριστεί και θα ήταν πολύ δύσκολη η οποιαδήποτε μετατροπή τους.

Πηγή άρθρου www.kathimerini.gr