Με σχεδιασμό από το ΑΠΘ και κορυφαίες τεχνoλογίες το ελληνικό drone – Πότε θα μπει στον διάδρομο απογείωσης

Σε δυόμισι χρόνια αναμένεται να μπει στον διάδρομο απογείωσης το ελληνικό drone. To μη επανδρωμένο αερόχημα σταθερής πτέρυγας θα ενσωματώνει την κορυφαία τεχνολογική λύση στον πλανήτη σήμερα, αυτήν που έχουν επιλέξει οι ΗΠΑ για το μοναδικό αυτή τη στιγμή στον κόσμο μαχητικό 5ης Γενιάς, που μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα.

«Το υπουργείο Οικονομικών θα χρηματοδοτήσει την ΕΑΒ για να αναπτύξει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (UAV/drone) το οποίο θα έχει δυνατότητες κάθετης απο-προσγείωσης. Είναι ένα μεγάλο σύστημα σταθερής πτέρυγας και αυτό δεν έχει γίνει ξανά στην Ελλάδα. Θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα αερόχημα, που θα μπορεί να επιτύχει την κάθετη απογείωση και προσγείωση με συστήματα, που δεν έχουν ακόμη εμφανιστεί (σ.σ. στον χώρο των drones)», εξήγησε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων- Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος.

Διαβάστε επίσης: Το πρώτο ελληνικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος

Σημείωσε επίσης, πως κεντρικός στόχος του προγράμματος «Αρχύτας», πέρα από τη σχεδίαση αιχμής, είναι το συγκεκριμένο drone να παραχθεί στηn Ελλάδα από την ΕΑΒ και μάλιστα με περιορισμένο κόστος.

«Είναι μια πολύ μεγάλη τεχνολογική πρόκληση αλλά θέλουμε να πάμε “διαφορετικά” στην κατασκευή αυτού του drone, με σχέδια που ο κόσμος δεν βλέπει συχνά. Το ΑΠΘ συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα παρέχοντας τον αεροδυναμικό σχεδιασμό για το συγκεκριμένο Μη Επανδρωμένο Αερόχημα», ανέφερε ο κ. Υάκινθος.

Τo drone θα έχει τη δυνατότητα κάθετης προσγείωσης και απογείωσης. ΑΠΕ / ΜΠΕ 

«Δεδομένου ότι ο στόχος είναι να είμαστε αποδοτικοί σε κόστος, για το “Αρχύτας” θα συνεργαστεί μια “σφιχτή” ομάδα 30-35 ατόμων πάνω σε ένα σχέδιο- πρόταση υψηλής απόδοσης. Η ομάδα θα περιλαμβάνει πέρα από τους μηχανολόγους, τους σχεδιαστές, τους τεχνίτες των ηλεκτρονικών, τους τεχνίτες που θα φτιάξουν το Αερόχημα στην ΕΑΒ, τους τεχνικούς δοκιμών κ.ο.κ», προσθέτει ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων-Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

Μέσα από την ομάδα αυτή, το νέο ελληνικό αερόχημα θα προκύψει ως καρπός καινοτόμου συνεργασίας. «Τίποτα πλέον δεν το κάνεις μόνος σου. Εμείς, ως Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, θα σχεδιάσουμε το συγκεκριμένο Αερόχημα, ενώ η ΕΑΒ θα αναλάβει να το κατασκευάσει, να κάνει τις μελέτες για τα εσωτερικά δομικά του στοιχεία. Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης μαζί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα αναπτύξουν τα συστήματα κατανομής ισχύος -power management- για τον κινητήρα και τις μπαταρίες, όπως και θα επιλέξουν συσκευές για τις ασύρματες επικοινωνίες, τις τηλεπικοινωνίες, την αρχιτεκτονική του Σταθμού Εδάφους. Θα είναι τεχνολογικά συστήματα που, είτε θα αναπτυχθούν από τα Πανεπιστήμια, είτε θα αποκτηθούν για τη λειτουργία ολόκληρου του συστήματος που θα προκύψει από το “Αρχύτας”», εξήγησε ο κ. Υάκινθος.

me-schediasmo-apo-to-apth-kai-koryfaies-technologies-to-elliniko-drone-pote-tha-mpei-ston-diadromo-apogeiosis2
Οι διαστάσεις του ελληνικού μη επανδρωμένου αεροχήματος. ΑΠΕ / ΜΠΕ

Στόχος το μικρότερο δυνατό κόστος

Ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ τόνισε πως πέρα από την τεχνολογική υπεροχή αλλά και τη συνεργασία, κύριος στόχος είναι αυτό, που θα παραχθεί, να μπει σε παραγωγή.

«Η εντολή του Υπουργείου Οικονομικών όπως και της ΕΑΒ είναι το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται και όσο πιο οικονομικά γίνεται. Στόχος μας είναι το drone να είναι έτοιμο και να το δοκιμάζουμε μέσα σε δυόμισι χρόνια. Πρέπει, σ’ αυτό το διάστημα, να έχει πετάξει, να έχει περάσει όλες τις διαδικασίες on flight testing (σ.σ εναέριες δοκιμές), ώστε μετά να σχεδιαστεί η γραμμή παραγωγής του και να πάρει το πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας», τονίζει ο κ. Υάκινθος.

«Μάτια στον Ουρανό»

Από το πρόγραμμα «Αρχύτας» θα προκύψει ένα μη επανδρωμένο αερόχημα που περιγράφεται ως Πολλαπλών Ρόλων. Κύριος στόχος είναι, όταν ίπταται «να έχει αντίληψη του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται» είτε στο έδαφος, είτε στον αέρα. «Όπως ανακοινώθηκε και από τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα και τον CEO της ΕΑΒ Δημήτριο Παπακώστα, το συγκεκριμένο drone θα είναι πολλαπλών ρόλων. Θα το σχεδιάσουμε έτσι για επιτήρηση, φύλαξη αλλά και πιο εξειδικευμένες αποστολές. Θα είναι ένα “Μάτι στον Ουρανό”, το οποίο θα έχει πολύ υψηλή τεχνολογία ώστε να παίρνει την πληροφορία που χρειάζεται πάνω από κρίσιμες υποδομές όπως και σε κρίσιμες καταστάσεις. Στη συνέχεια, η πληροφορία θα φτάνει στο κέντρο ελέγχου και από εκεί και πέρα θα δρουν στελέχη για οτιδήποτε είναι αυτό που έχει γίνει αντιληπτό στο έδαφος», εξηγεί ο κ. Υάκινθος.

Το drone θα μπορεί στη συνέχεια «…να συντονίζει ό,τι συμβαίνει στο έδαφος», προσθέτει ο καθηγητής του ΑΠΘ που εξηγεί πως το σύστημα θα μπορεί να αξιοποιηθεί από τις ΕΔ της χώρας όπως και την Πολιτική Προστασία. «Ένα Αερόχημα όπως αυτό άλλωστε το σχεδιάζουμε να είναι modular (σ.σ σπονδυλωτό) ώστε να μπορούμε να «αλλάζουμε» π.χ κάμερες, ηλεκτρονικό εξοπλισμό, ή τους αισθητήρες που θα μπορεί να μεταφέρει. Θα παρέχει τη δυνατότητα για πάρα πολλούς χρήστες», εξηγεί ο Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

me-schediasmo-apo-to-apth-kai-koryfaies-technologies-to-elliniko-drone-pote-tha-mpei-ston-diadromo-apogeiosis4
Το drone RX-4 είχε προκαλέσει αίσθηση όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην 84η ΔΕΘ του 2019. ΑΠΕ / ΜΠΕ

Τα projects που «τρέχει» η ομάδα του ΑΠΘ

Η ομάδα του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών, Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, η οποία θα έχει κομβικό ρόλο στη δημιουργία του ελληνικού drone, «τρέχει» πολλά προγράμματα που σχετίζονται με την τεχνολογία των Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (UAVs/drones).

«Δεν είναι μόνο το “Αρχύτας”. Υπάρχει σε εξέλιξη σήμερα το “Project LOTUS”, το μεγάλο Αερόχημα RX-1 των 200 κιλών, καθώς και το Τακτικό Αερόχημα DELAER RX-3 των 250 κιλών, το οποίο βρίσκεται σε φάση δοκιμών στη Θεσσαλία. Το RX-3 μάλιστα αυτό το διάστημα δοκιμάζεται και σε ταχύτητες απογείωσης ώστε να προχωρήσει, όταν αυτό είναι εφικτό και σε πτήσεις», σημειώνει ο κ. Υάκινθος. Ο Έλληνας καθηγητής τόνισε πως προχωρά και η εξέλιξη ενός ακόμη drone, του RX-4, που είχε προκαλέσει αίσθηση όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην 84η ΔΕΘ του 2019.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ / ΜΠΕ

Πηγή άρθρου www.kathimerini.gr